Saturday, March 10, 2018

Ulasan Filem: KL Special Force

Semasa menonton filem KL Special Force, saya terfikir yang tajuk Pekak lebih sesuai untuknya, sebab semua watak dalam filem ini terjerit-jerit, mungkin selepas cacat pendengaran akibat tembakan senjata api yang terlalu banyak dan kuat. Maka, filem Pekak, atau Pek4k, sepatutnya berjudul KL Special Force.

Apapun, selain masalah pendengaran, filem ini sebenarnya dibuat dengan amat baik untuk tujuannya (menghiburkan penonton wayang tempatan).

Saya fikir, pengarah muda tempatan yang main menjadi pengarah tempatan kegemaran saya, Syafiq Yusof, mengilhamkan sebuah filem aksi tanpa elemen-elemen yang penonton Melayu selalu keluhkan, iaitu dips in the narrative.

Yang saya maksudkan ialah babak-babak hero berehat dengan keluarga, berbual dengan rakan, makan ataupun pergi sembahyang. Biasanya, saya perhatikan penonton filem, seperti ayah saya, akan memberi komen sebegini bila watak di skrin tidak menembak atau membunuh orang, "Bercaaaakaaaaap je." Mereka semua mahukan aksi, pembunuhan, tembakan dan letupan - inilah yang disajikan oleh KL Sepcial Force dengan banyak, seolah-olah semua watak ialah pemain permainan video Doom dengan cheat code IDKFA (unlimited ammo) dan IDDQD (invincible/God mode) untuk Syamsul Yusof yang nampak seperti tidak lut peluru pada kebanyakan filem ini.

Filem ini telah meminimakan sebanyak mungkin apa-apa babak yang bukan menembak, membunuh atau menjerit antara satu sama lain.

"Kenapa kau ada kat sini? KENAPA KAU ADA KAT SINI?!!"

"Aku mintak maaf. Aku salah dalam hal ni.""KAU NI MEMANG SIAL LAH!"

Saya kira ini pembuatan filem yang bagus, sebab memastikan penonton sentiasa terhibur dan tidak sempat untuk mempersoalkan apa-apa perkara tidak logik di layar, seperti bagaimana anggota polis boleh mengacukan senjata api ke arah satu sama lain tanpa ditangkap dan dipenjarakan. Atau bagaimana Syamsul Yusof menggerakkan alat teleporter yang membawanya ke serata tempat yang ada kamera pengambaran.

Saya yakin, semua peminat filem aksi akan terhibur selama 95% masa tayangan filem ini, yang penuh dengan tembakan, jeritan dan letupan gasolin. KL Special Force ialah satu filem yang meraikan semua filem aksi yang pernah dibuat.

Plot cerita dan aksi yang ditonjolkan seperti mendapat inspirasi daripada filem-filem seperti Bad Boys, Se7en, francais The Fast and The Furious  (bahagian aksi sahaja), filem-filem James Bond Daniel Craig (bahagian antagonis mempunyai rancangan yang tidak masuk akal) dan filem Korea Oldboy (babak Oh Dae Su ingin menjadi anjing) dan banyak filem gred B yang biasa kita tonton di TV.

Namun, sebab pelakon utamanya ialah Rosyam Nor, seorang pelakon yang amat berpengalaman, masa yang sedikit untuk pembangunan watak digunakan dengan sebaiknya dan watak polis bernama Roslan amat menarik. Dia seorang yang jujur, telus, tetapi tetap digoda dengan wang sogokan Ashraff - seorang perompak dan pembunuh sadistic seperti Nicolas Cage dalam Face/Off (Castor Troy?). Dia sayangkan keluarga, tetapi memukul isteri dan mengabaikan anaknya. Saya fikir, kalau kesangsian moral Roslan diteroka, mungkin ada filem yang mampu dihantar ke Academy Awards yang sebenarnya tidak bermakna.

Malangnya, lakonan dalam filem ini bermula pada nada nyaring yang tinggi dan oleh sebab tiada downtime, maka semua orang kekal kedengaran seperti mereka baru lepas mengambil kokain atau speed dari mula sampai habis filem.

Ada banyak benda baik dalam filem ini. Saya kira KL Special Force membangkitkan perasaan 'element of wonder' atau kekaguman saya semasa menonton filem. Ada banyak kali dalam panggung, saya terfikir, "Diorang bagi dia buat macam ni?" Ada ramai watak polis yang ditunjukkan mati ditembak dalam KL Special Force - sesuatu yang sukar kita lihat dalam filem Malaysia sebelum ini.

Untuk ini, dan hubungan baik Skop Productions dengan PDRM, saya ucapkan terima kasih, sebab menyajikan sesuatu yang jarang dilihat. Saya juga suka, babak berdakwah yang biasa ada dalam filem-filem Skop sekarang dibuat dengan lebih halus dan tidak ditemani syarahan panjang pasal kerohanian.

Saya juga suka dengan babak aksi melibatkan kereta yang jelas menunjukkan kemahiran pembuat filem ini yang semakin tinggi dalam hal itu.

KL Special Force - sebuah filem aksi yang baik, dipenuhi dengan tembakan, letupan dan pembunuhan dan kurang babak bercakap kecuali untuk menjerit. Malah, apabila filem ini berehat sebentar untuk memberikan peluang kepada penonton bercakap di dalam panggung, mereka mula ketawa. Saya pun tak pasti pasal apa, sebab 2 minit kemudian, kejadian tembak-menembak bersambung kembali dengan kematian sekurang-kurangnya 2-6 orang.

3/5 bintang - tambah dua bintang sekiranya anda ada masalah pendengaran.