Tuesday, June 23, 2009

Mabuk-mabuk Kepayang: Kesedihan Tidak Terperi; Kegeraman Terbuku di Hati

Aku ingat taknak tidur malam ni. Nak berjaga, tulis skrip sampai ke pagi.

Dah nak siap dah, tapi secara tiba-tiba aku rasa lain macam la cerita ni.

Memang sejak aku mula, aku rasa macam keras sikit. Dan walaupun kalau aku siapkan dan hantar macam tu je, aku boleh dapat duit lagi banyak, aku tak boleh. Pasal struktur dia dah salah.

Perwatakan dia jadi cam hancur, pasal dia punya aturan dah macam tak kena.

Kalau aku pentingkan duit, aku siapkan aje. Sikit je lagi pun. Bukannya banyak. Kepantasan aku menulis memang lagenda habis. Keyboard baru setiap dua bulan, beb. Aku hebat gila.

Tapi tak boleh la. Aku kena start balik. Cari dia punya asal-usul. Mana boleh hantar skrip cam cibai je. Nanti, kalau cerita cam sial, kang filem nya lagilah pukimak.

Rasa angkuh aku terhadap karya aku dan kehebatan aku menghalang aku daripada menghantar sesuatu yang macam puki hanjing.

Jadi, aku tulis e-mail bagi penjelasan kenapa skrip ni tak boleh siap pagi ni (sebenarnya, dah agak siap, tapi aku takkan tunjuk kat sesapa pasal tak best), dan apa yang aku hendak tukar. Juga aku sertakan deadline baru untuk aku.

Lagipun, bukannya dia nak shoot minggu depan. AKu masih ada masa untuk membetulkan keadaan.

Masa-masa macam nilah, walaupun aku rasa bodoh dari segi kewangan (hantar je lah. Pedulittaik kalau tak best? Janji duit.), tapi aku rasa macam mamat dalam Hamlet 2 masa dia cakap, "Artistic integrity...ahhh!"

Integriti habis. Sebelum kemunculan aku, mana ada sesapa yang ada integriti? Aku yang cipta integriti. Gila babi best la aku ni. AKulah manusia paling best dalam dunia.

(Ada la mamat bodoh yang fikir aku serius masa tulis benda kat atas. Pukimak mak bapak ko lah.)

Tapi aku kena tulis cerita ni lagi sekali.