Tuesday, March 17, 2009

Siri Bercakap dengan Tin

Hari itu, Dia bertanya pada aku.

"Aku tak paham. I don't get it. Kenapa ada perempuan yang NAK jadi macam doll, macam patung, atau trofi, dan bercouple dengan lelaki. AKu tak paham!"

Aku: Apa yang nak dipahamkan?

Dia: Tak. diorang tu...soulless. Kosong. Hampagas. Nak ke hidup kosong macam tu?

Aku: People do what people do. Kata aku yang tidak judgmental. Hahahaha.

Dia: Taklah. DIorang suka ke hidup macam tu? Berpura-pura. Otak kosong?

Aku: Kalau aku diberi pilihan sama ada menjadi pandai macam aku sekarang, atau menjadi model yang bodoh tapi berkerjaya, aku pilih jadi bodoh dan kaya.

Dia: Kau nak jadi bodoh?

Aku: Jadi pandai, jadi genius - MACAM AKU NI - susah. Aku nampak banyak benda. Aku paham banyak benda. Keinsecurean orang. Penipuan kepada orang sekeliling dan diri sendiri. Kelemahan pemahaman orang lain dan juga diri aku sendiri. Kalau aku bodoh, aku enjoy je hidup ni. Ignorance is bliss. Knowledge is power. And with power, comes responsibility. Responsibility sucks.

Dia: Kalau kau pandai sangat, terangkan kenapa ada orang yang macam tu? Bercouple, tapi kosong. Aku tak paham!

Aku: Pasal, diorang buat, bukan untuk ko paham. Diorang buat parade tu, buat semua lakonan tu, untuk aku. For my benefit.

Dia: Hah?

Aku: Mamat tu kaya?

Dia: Yep. Berduit la.

Aku: Perempuan tu lawa?

Dia: Boleh la.

Aku: Ko perempuan. Semua perempuan lain ko cakap tak lawa.

Dia: Boleh la.

AKu: Okay. Okay. Camni. Si lelaki tu bukan tayang kat ko. Dia tayang kat lelaki lain, macam aku. Manusia adalah binatang, jadi menayang yang dia ada perempuan lawa sebagai girlfriend ialah salah satu cara dia menunjukkan konek dia besar. Tak kira la konek kecik ke idak. Tujuannya supaya aku jeles kat dia, yang ada perempuan lawa yang sanggup isap konek dia. Dia ada penghisap konek, aku takde. Jadi patutnya aku jeles la.

Dia: Oooo. But I'm not an animal.

Aku: Regardless. Not for you. For me.

Dia: And the girl? Is she really that stupid?

Aku: No, she's being smart, in her own way. Having a rich or financially able dick to suck means she would not have to worry about anything else. Want some money? Suck dick. It's human nature. Everyone is a prostitute.

Dia: At the cost of her own identity and the truth?

Aku: What is the truth?

Dia: Something I thought you believed in.

Aku: Hahaha. The truth is whatever you believe it to be. It is perhaps the most unreliable, ephemereal thing in the universe. As such, as with the spoon, there is no truth.

Dia: Yoda habis.