Wednesday, December 10, 2008

Tiada Esok Bagimu

Masih tiada air.

Aku telefon Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang, dan mereka menyalahkan Tenaga Nasional.

Aku: Kenapa takde air lagi ni? Dah tiga hari dah.

Operator: Oh, kita punya masalah dah selesai. Sekarang, Tenaga Nasional tak bagi kita elektrik.

Aku: Apa? Takde air, Tenaga Nasional pulak salah. Ok. Ni bila pulak nak ada air ni?

Operator: Insya-allah.

Aku: Insya-allah apa?

Operator: Insya-allah hari ni.

Aku: Insya-allah kalau tak hari ni bila? Minggu depan? Dua bulan lagi?

Operator: Insya-allah esok.

Aku: Kalau takde jugak esok? Kalau takde kenyataan tanpa Insya-allah yang sebenarnya amatlah tidak bertanggungjawab?

Operator: Kena tunggu Tenaga Nasional. Pasal ini masalah mereka.

Kampang betul. Pukimak anak anjing.

Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang dengan rasminya menyalahkan Tenaga Nasional.

Putusnya bekalan air adalah kerana Tenaga Nasional? Pandainya Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang. Pandai menyalahkan orang lain.

Mana ADUN Sg Lembing - Datuk Haji Suhaimi. Mana MP Paya Besar - Datuk Manan Ismail?

Tak mahu menang ke pilihanraya depan?

Kalau aku lah, aku duduk atas kepala lori air, pakai kain pelikat, bawak baldi, bawak berus gigi.

Nak menunjukkan pemimpin berjiwa rakyat.

Lepas tu aku pergi Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang, tendang pintu.

Sesapa yang cakap insya-allah, aku lempang kat situ jugak.

Taknak bertanggungjawab.

Lepas tu sesapa yang menyalahkan Tenaga Nasional pulak, aku terajang mukanya. Pastu seterika dadanya.

Jabatan Bekalan Air Negeri Pahang pukimak.