Saturday, November 8, 2008

Hujung Minggu Bersama Sasterawan Negara

Aku tidur pukul enam pagi. Aku bangun pukul lapan. Pada hari Sabtu. Dah biasa sangat bangun pukul lapan.

Tapi aku paksa tidur balik. Pasal aku perlukan rehat.

Malam Jumaat biasanya aku letak sebagai malam emo. Sekali seminggu, aku benarkan diri aku rasa marah. Marah kat dunia. Marah kat pukimakkau. Marah kat semua orang.

Sebab, kalau aku lawan perasaan marah aku, marah aku akan menjadi lebih besar. Terlalu besar sampai tahap menggantikan diri aku. Tak jadi kerja karang.

Memang tak habis nak marah kat benda-benda dan orang yang bodoh, berpura-pura dan celaka.

Tapi aku biarkan aje. Aku benarkan diri aku rasa marah. Lepas tu aku amati dari jauh. Kenapa aku marah? Aku ke yang marah? Keee...ego?

Dengan marah selama sehari dalam seminggu, seluruh minggu lepas tu, bila aku jumpa atau dapat benda-benda yang celaka, aku gelak je. Aku buat lawak.

Sabtu ialah hari rehat aku. Macam Yahudi. Biasanya aku tak keluar rumah. Aku panggil orang bersihkan rumah. Dan lepas makan tengahari, atau kalau nak Melayu habis, selepas merarau, aku akan sambung buat kerja yang masih belum selesai. Dan takkan selesai sampai bila-bila.

Malam Sabtu ialah masa terbaik untuk buat kerja. Aku dah letak jawatan pergi clubbing. Malah (chewah!) aku berhenti clubbing masa umur aku 24. Enam bulan je aku betul-betul aktif tengok tetek yang tak seberapa kat Malaysia ni.

Enam bulan je aku cool dan popular. Lepas tu tak dah. Takde masa aku.

Aku tak suka cok-cok kendong, kendong nari-nari. Aku suka duduk dan baca suratkhabar. Kadang-kadang aku borak dengan orang yang tua dari aku. Atau aku balik rumah je. Baca komik. Taste aku, taste orang tua. Dan taste budak-budak. Hehehe.

Ahad lagi la aku sibuk. Sebelum masuk kerja hari Isnin, banyak benda aku kena siapkan.

Menulis artikel macam sekarang ni, bagi aku, menenangkan. Aktiviti ringan sementara, atau di antara, rehat semasa membuat kerja lain.

Pasal tulis macam ni takde research. Main hentam suka hati mak bapak kau je.

Jadi, tolong jangan harap aku akan pergi majlis kahwin sesapa. Aku paling menyampah majlis kahwin.

Ko nak kahwin ke, lari telanjang kat rumah mertua ko ke, kau nak bagi blowjob kat abang ipar ko ke, pergi mampuslah. Peduli apa aku? Kau nak membiak? Nak jadi virus? Jangan libatkan aku.

Tahniah. Well done. Good luck. Bye bye. Pergi beromen.

Aku banyak kerja la. Bukannya kalau aku tak datang, aku menyampah kat kau. Atau aku jeles. Kalau setakat puki yang tak seberapa tu, kat Siam 15 ringgit boleh dapat. Siap takde bau lagi.

Aku banyak kerja. Dan pada masa sekarang ni, aku tengah menyusun kerja untuk ramai lagi orang.

Oklah. Aku nak pergi tidur kejap, sementara minah Indonesia ni bersihkan rumah aku. Kejap lagi aku bangun, makan, lepas tu sambung buat kerja.