Friday, May 23, 2008

Semusim Di Syurga: Mustapha

Aku kena tukar gear sekejap. Kena tulis dalam Bahasa Malaysia. Nak warm-up.

Dalam dua tiga hari ni, ada dua orang yang tak kenal antara satu sama lain yang dengan selambanya buat ramalan yang aku akhirnya akan jadi pendakwah Islam macam Yusof whatever.

Kawan: Aku rasa nanti, bila ko dah tua, ko akan jadi religious.

Katanya. Sambil dia minum wain.

Aku: Bughit. Apasal pulak aku nak jadi religious?

Kawan: Entah. AKu rasa, bila kau tua nanti, kau akan berpaling ke agama.

Aku: Gila. Pasal apa? Pasal nak masuk syurga? Ko ingat aku nak bodek Tuhan la ya? Nak sembahyang, supaya Tuhan dapat energy boost? Dapat Manna? Dapat Gil?

Sebelum tu, ada seorang lagi cakap kat aku.

Orang: Sekarang kau mungkin tak terasa, tapi nanti bila kau dah masuk 40, mesti rasa macam nak mendekatkan diri pada Tuhan.

Aku: Apa pasal nak mendekatkan diri pada Tuhan pulak? Tuhan bukan Omnipresent ke? Dia wujud sekitar kita. Nak dekat camana? Kena naik PLUS highway ke? Naik kapalterbang? Kalau aku pergi Mekah, aku lagi dekat dengan Tuhan ke? Rembau? Kuala Lipis?

Suka hati je.

Sekurang-kurangnya, takdelah nak labelkan aku sebagai murtad.

Aku bukan tak percayakan Tuhan. Percaya. Hidup aku best gila dan bakal dapat beromen dengan stewardess ni pasal Tuhan la kasi kat aku.

Tapi aku tak percayakan Harussani. Dan orang-orang macam tu. Aku tak percayakan Sisters in Islam. Dan orang-orang yang lebih teruk dari tu.

Aku tak percaya langsung kat mamat-mamat dan minah-minah yang sanggup pisahkan Revathi dari anak dia, penjarakan perempuan tu, lepas tu aniaya laki dia. Islam kepala bapak ko macam tu? Tuhan suruh ke?

AKu tak percaya pada mamat-mamat yang cakap Tuhan suruh kita bawak kapalterbang lepas tu langgar KLCC. Aku tak percaya yang Tuhan suruh kita letak C-4 Explosives kat kereta lepas tu bunuh Yahudi.

Aku tak percaya yang Tuhan tak suka gila kat Yahudi lepas tu punyalah Maha Pemalas tak bunuh je semua Yahudi. Suruh orang lain pulak buat.

Aku tak percaya yang Tuhan tu racist.

AKu tak percaya yang Tuhan tu punyalah Maha Insecure, dia suruh bunuh orang yang sembah Tuhan lain yang entah betul entah tidak.

Aku tak percaya Tuhan ialah seorang peminat fesyen Arab.

Aku tak percaya yang pukul bini tu dapat pahala. Kalau dia pukimak atau memang suka dipukul pasal masochist, lain cerita la.

Banyak benda yang aku tak percaya. Lebih-lebih lagi dari orang yang cuba nak putarbelitkan agama untuk kepentingan diri sendiri. Yang sanggup fitnah Tuhan, cakap Tuhan suruh jahit puki perempuan supaya nanti bila kahwin dapat tutuh jubur fresh. Ko ingat Tuhan peduli ke jubur ko fresh ke tak?

Tuhan tak perlukan ko atau aku. Kita yang perlukan Tuhan. Ko ingat kalau ko tak puasa, Tuhan mati kering ke? Kalau ada Yahudi, Tuhan takleh bernafas? Rentikanlah nak bodek Tuhan dengan menyeksa orang lain.