Sunday, April 13, 2008

Perempuan Masuk Syurga Yang Selayaknya Masuk Syurga (Hanya Bila Tiba Masanya)

Ada Orang Melayu yang Perasan Pandai (Pukimak) tanya aku, "Takkan takde Perempuan Masuk Syurga yang patut masuk syurga? Ko judge orang sesuka hati ko je. Orang tak judge ko pun."

Aku: Habis, yang ko buat sekarang ni bukan judge aku, ke Pukimak? Pukimak mak bapak ko. Bapak ko rogol bontot anjing.

Pukimak: Terima kasih.

Kemudian Pukimak pun senyum, ingat dia dah menang percutian percuma ke Pulau Tioman selama dua hari satu malam kot.

Pukimak: Takkan takde Perempuan Masuk Syurga yang masuk syurga? Jawab! Jawab!

Untuk Melayu macam Pukimak, perkataan jawab yang disertai tanda seru adalah satu jeritan kemenangan.

Aku malas nak terangkan kepada dia ketakpercayaan aku kepada benda-benda yang absolute. Macam Absolut Vodka. Aku tak suka. Arak. Haram. Tak best. Berdosa. Tak best.

Aku: Takde.

Aku tipu. Sekiranya Tuhan datang kepada aku dan mintak rekomen beberapa orang Perempuan Masuk Syurga untuk masuk syurga, aku ada senarai, sebenarnya.

Selain dari calon-calon biasa akibat nepotisme dan kronisme, aku juga kenal beberapa orang PMS yang layak masuk syurga, pada hemat aku.

1. Fatimah Abu Bakar

Ya, guru Bahasa Inggeris Akademi Fantasia tu.

Antara banyak-banyak perempuan bertudung, oops, maksud aku, PMS, dia sorang je yang nampak betul-betul tak kisah yang aku adalah Syaitan.

Dan selalunya, dia meluangkan masa untuk bercakap dengan aku, seolah-olah aku ni penting. Fatimah Abu Bakar benar-benar faham maksud menghormati orang lain sebagai manusia.

Ada satu kali, aku kena stay kat office baru aku sampai pukul 7 pagi. Aku terjumpa dia dekat tempat letak kereta, pukul 11 malam. Nak balik dah. Dia ada keluarga. Budak-budak yang perlukan bantuan kerja sekolah dan nak makan nasi malam-malam buta. Tapi dia sanggup luangkan masa setengah jam untuk bercakap dengan Syaitan. Dengan aku.

Aku dengan dia bercakap pasal Zainal Alam Kadir - mamat yang ajar aku Hikmat Kewartawanan Pembunuh Dewa - dan pasal filem yang aku nak buat dalam masa 7 tahun ni untuk menang Academy Awards.

Aku dengar cerita ramai orang pasal dia ni. Ada baik, ada gila. Dia pun manusia. Bukan malaikat. Tapi aku rasa dia baik.

Aku sebenarnya berhutang dengan dia satu artikel. Masa aku kat The Malay Mail dulu, aku sepatutnya tulis dua artikel pasal anak dia. Satu keluar suratkhabar, satu lagi tak, pasal aku dah hantyar surat letak jawatan sebelum aku hantar artikel kedua. Sampai hari ni takde.

Satu hari nanti, aku akan bayar balik apa yang aku hutang. Aku akan tulis satu artikel pasal dia atau anak dia. Pasal aku tak suka berhutang.

2. Fauziah Nawi

Sebab ini tema AF, aku pun nominate la Fauziah Nawi.

Aku tak kenal Fauziah Nawi ni sangat, mana tahu dia Syaitan macam aku. Tapi dia memang seorang yang aku lihat sentiasa penuh dengan kesayuan.

Dia buat Opera Ayu Cendana, satu lamunan melankolik mengenai nasib seorang anak seni. Klise dan sappy, tetapi aku berasa kasihan setiap kali aku menonton persembahannya.

Malah, riwayat Opera Ayu Cendana pun mirip dengan pandangan Fauziah Nawi pada takdir seorang artis.

Opera Ayu Cendana pertama kali dipersembahkan di hadapan Sultan. Penuh panggung setiap kali. Kemudian, semakin lama, semakin sikit orang yang meonontonnya, sampailah satu hari, aku menonton Opera Ayu Cendana di Panggung Bandaraya dengan hanya 11 orang yang lain. 6 daripadanya bekas pelakon Opera Ayu Cendana. 5 adalah kawan mereka (sorang takde awek. Loser!). Dan aku, jurnalis yang membuat liputan.

Bila Fauziah Nawi bercakap mengenai dunia seni, aku dapat rasakan pathos dan keserahan pada takdir gelap seorang seniman. Seniman agung macam aku. Satu hari nanti, hanya 11 orang akan datang ke pengkebumian aku. Itupun kalau aku tak sempat bakar mayat aku sendiri pasal taknak dimakan cacing.

Oleh sebab kesedihan yang dibawanya, aku nominate Fauziah Nawi sebagai PMS yang selayaknya masuk Syurga, hanya bila tiba masanya.

3. Habsah Hassan

Aku pernah jumpa dua kali sahaja. Namun, setiap kali aku jumpa, aku dapat rasakan seorang PMS yang berpengalaman dan berfikiran rasional.

Biasanya, PMS tak pernah rasional. Benda paling aku hargai dalam otak seorang perempuan ialah apabila dia boleh berfikir secara teratur. Tak kisah baik atau jahat. Yang ngengada atau cuba nak manipulate, pergi mampus.

Dan aku juga mendapat tahu, Habsah Hassan bukanlah sentiasanya PMS.

Tiga contoh ini, kalau masuk syurga, aku fikir takkan mentertawakan aku yang berada di bawah sana, dalam Neraka.

Mereka takkan berkata, sambil menari can-can, "Yey-yey! Aku masuk syurga! Yey-yey! Pantat mak kau! Ko setan! Yey-yey!"

Sebab kalau ada PMS yang buat macam tu, aku akan keluar dari Neraka, masuk Syurga, ambik si celaka yang kurang hajar sangat tu, dan tarik dia masuk Neraka sama dengan aku.